Wednesday, September 17, 2008

Highly Political and also Implausible

I’m writing this on the 17 September 2008. I don’t know about u guys but a feel that certain promise is not fulfilled yesterday. You know that guy who wants to take over the government. Yeah, I don’t know about you, but I don’t see any change in the government. Politics aside, I think this man’s actions are overrated. Before I go on, I must say that I am not eligible to vote yet, and will not take sides until I do. If I have it my way, I don’t want to because I think all politicians have their own share of sins. Maybe, I would shoot the government, but then maybe not, takut kena AUKU or ISA.
Anyway, what I’m trying to say is that this guy should realize he is creating uncertainty which scares investors and affects the economy. At least, Pak Lah how incompetent people might say he is still has the courtesy of stating clearly when he should retire to reduce uncertainty. So to those people, who see this opposition guy as a martyr, please relax and see things objectively. If he is so selfless and good, at least as a self-called future prime minister, he should be aware of the consequences of his actions to us little people. If you want to understand politics, never look (or hear for that matter) to what politicians say but look at what they do to policies or the consequences of their actions. People and words lie but the law of cause and effect never lies. I really want to talk more about politics but I don’t know how to get my opinions across. Anyway, what is important is to judge our political surrounding by thinking not feeling. Otherwise, we will always be fooled by the talkers, when the country should be lead by the thinkers.

Delusi Usahawan

Antara beberapa isu atau topik yang aku suka bincangkan adalah keusahawanan. Aku ada jugak la cita-cita untuk menjadi seorang usahawan berjaya. Tapi sekarang nih yang penting aku nak cari ilmu dan pengalaman dulu. Dan aku rasa bukan aku sorang saja fikir macam tuh, ramai yang minat tidak kira bangsa atau usia. Tapi seperti yang korang lihat tajuk artikel hari ini adalah “delusi usahawan” so... teruskan membaca.

Aku tengok istilah keusahawanan, kepimpinan dan pengurusan selalu disalahgunakan. Istilah akan disebut-sebut semasa pilihanraya atau temuramah calon pemimpin pelajar. Namun begitu, topik tersebut tidak diajar ataupun diaplikasikan di dalam sebarang bentuk aktiviti. Kalau ada pun, hanya untuk mencukupkan syarat sahaja. Contohnya, semua kolej mempunyai sekretariat keusahawanan namun begitu tidak semua aktiviti mereka sampai ke tahap universiti. Jarang, adalah karnival sini-sana, cukuplah. Tetapi saya nak ceritakan kepada yang lain, sekretariat ini tidak mempunyai sebarang idea untuk aktiviti mereka, dan apabila mesyuarat diadakan hasilnya, aktiviti mereka adalah menjual air, menjual roti/kerepek dan mencuci kereta. Pemikiran tersebut, tahap sekolah menengah bolehlah, tapi kami ni pelajar universiti. Takkan kederat kami sahaja yang boleh ‘dijual’ oleh mahasiswa.

Yang aku paling menyampah ialah ada segolongan manusia yang begitu mudah menjadi bangga apabila bergelar ‘usahawan’. Konnonya usahawan, tapi apa yang mereka buat hanyalah menjual roti di tepi koridor asrama. Lepas tuh, berani pulak marah-marah rakan sekolej yang kami tak menyokong para usahawan. Korang ada nampak Tony Fernandes marah-marah kat MAS sebab bersaing dengan AirAsia. Ada yang lagi hampeh, dapat jawatan dalam sekretariat keusahawanan pun dah syok giler. Belum buat apa-apa aktiviti bersifat keusahawanan, dah nak bangga. Aku dah tengok perancangan tahunan mereka. Diorang akan buat malam tayangan filem, dan yang paling best, sebelum tuh diorang akan buat survey mengenai tayangan filem. Market research konon. Ketara sangat semua pelajar ini tidak tahu apa itu keusahwanan. Kerana salah satu sikap buruk di Malaysia, kita tahu bercakap tapi tak tahu nak buat. Saya pun ada buat bisnes, tapi saya nak mengakui hakikat tersebut sebab kecil sangat dan gaya saya buatnya tidak profesional langsung. Sebenarnya, saya bertuah mendapat pelbagai jenis pendedahan. Contohnya, saya ada seorang rakan yang berhenti belajar universit untuk memulakan suatu perniagaan bernama yourparttime.com. Tu baru la usahwan. Dia merancang, dia mencari ilmu, kemudian ambil risiko dan berkorban untuk impian tersebut. Wahai ahli kelab dan sekretatriat usahawan, Berani buat macam tuh? Kalau tak berani, tak payah la bangga sangat yang korang tu usahawan. Tak payah susah payah pergi uni amik major keusahawan untuk jual roti dan nasi lemak.
Bukannya apa, niat kelab keusahwanan bagus tapi kaedahnya tak bagus. Korang mesti faham yang tujuannya, kita mahu ramai usahawan ialah supaya satu, dapat mewujudkan peluang pekerjaan dan kedua, dapat menarik minat pelabur asing untuk melabur di Malaysia. So aku tanya, korang jual nasi lemak tepi koridor, ade ke pelabu asing nak datang melabur kat korang?
Aku asyik mengutuk je korang. Takpelah, nanti aku akan terangkan apa itu keusahwanan bagi aku. Didalam artikel yang akan datang. Sebelum aku henti, aku nak kata, keusahwanan bukan hanya pasal duit tetapi adalah suatu attitud, mentaliti, cara berfikir dan inovasi.

Tuesday, September 9, 2008

The True Limitations of Life

Now, I’ve been thinking about this for some time. I hear people complaining about never having something. Most of them I hear are not having enough money. There’s nothing wrong with that but it is when we see it as the sole reason of our successes and failures.

Totally, unrelated to that I want to share that what I think is the true limitations in our life. There are only two, and we must value them the most above all other. They are time and knowledge.

Time. You always hear “time is money” or something like that at some seminars or something. And it’s true. But unfortunately for most of its just some clever words that our facilitator would say to us. But please understand its significance. Maybe an example is in order.

For example, why is it hard to get rich if you’re working for people? It is because you are selling your time; your bosses are the owners of your time and will use it according to their will. Let’s when you work at McD, you get RM4 per hour, for you, your time is worth RM4. And when you use that one hour to work at McD than you’re sacrificing that same hour to do something else, something that might be more useful or make more money to you. Google “opportunity cost” That’s why it is really hard to get CEOs to come down and waste time on trivial stuff like ‘makan malam rasmi’ and stuff like that. Their time is so precious for them. And who can blame them, when their earning so much.

Another example is that when people say a certain work is tiring, too much effort and too much menial work. All that can be quantified through time. If I were I would get tired after doing my work for 3 hours, which mean my limitation is 3 hours. We all have these limitations, we can never change the amount of time we have, 24 hours per day, 7 days a week. So like oil, which is in a finite supply, value your time. Another example, is in logistics and transportation, you need time to move objects and such. These concerns are important to corporations and so we should see it as the same. Bottom-line, we all are governed by time, we are concerned with time because in a day we have the same amount of time, and I don’t think a lot of people know when they're going to die.

The next limitation is knowledge or information. I heard this in the book titled, “Freakonomic”, a good read. I think the term is information asymmetry. Meaning, most information are not distributed evenly. You don’t expect a janitor to know economics principles and access to stock exchange information right? So this difference of information in people will create advantages and disadvantages. It will make the difference. For example, I am selling you a car, I know that the car is over-valued, and unfortunately for you, you have never bought a used car before and do not know how to assess the car. Your lack of information of the car, your lack of skill/knowledge to assess the car causes you make the wrong decision. This situation can happen in any industry and at any level. It will surely happen to you in one way or another. The solution, acquire more knowledge, skill or information.

As a conclusion, no matter what you use your time for, how you use your
informational advantage, time and knowledge are your greatest asset. These two things can never be taken away from you by anyone else, but YOU can easily throw it away without realizing it.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin