Monday, March 30, 2009

Ciri-ciri Pelajar yang telah Membazirkan Zaman Universtiti Mereka

Untuk pengetahuan para pembaca, penulis merupakan seorang pelajar tahun akhir dan di dalam beberapa bulan lagi zaman UPM baginya telah tamat. Melainkan jika masih terdapat peluang untuk melanjutkan pelajaran.

Apa-apapun, tujuan artikel hari ini adalah untuk saya berkongsi pemerhatian terhadap ciri-ciri yang dipunyai oleh beberapa pelajar yang saya rasakan telah membazirkan zaman universiti mereka. Harapnya korang dapat belajar dari kesilapan pelajar-pelajar ini dan mula mengambil inisiatiaf lebih dan mengambil peluang-peluang yang ada di universiti ini. Sayatelah menyusun ciri-ciri ini daripada yang paling teruk kepada yang paling bagus.


Anda seorang pelajar yang tidak menyertai mana-mana aktiviti pelajar dan hanya hidup untuk study aje

Korang rasa setakat ilmu yang korang kumpul daripada kelas dan lecturer mencukupi untuk korang jadi kaya dan sesuai untuk naik pangkat? Sedangkan dalam kelas korang ada beberapa puluh pelajar lain yang belajar benda yang sama yang diajar lecturer. Apa yang membuatkan korang begitu spesel untuk dipilih naik pangkat? Sekurang-kuranngnya kalau korang pernah memimpin pelajar dalam sesuatu aktiviti dapat memberikan korang sedikit pengalaman untuk digunakan apabila korang perlu memimpin di dalam kerjaya korang kelak.


Anda seorang pelajar kumpul merit untuk 'stay college'

Korang duduk kat kolej paling lama pun 4 tahun, selepas 4 tahun tak payah pun kumpul merit lagi. Apalah gunanya buat benda yang kesannya hanya relevan bagi korang 4 tahun aje. Jangan join aktiviti sampah-sampah tu semata-mata untuk merit. Tak kisah kumpul merit tapi join la aktiviti yang relevan dan menyumbang kepada pembangunan kendiri. Sekecil-kecil Kelas tambahan bahasa inggeris pun boleh jugak, ada jugak kegunaannya.


Anda seorang Pelajar yang kumpul sijil

Sijil yang korang kumpul tu laku sangat ke kat pasaran kerja? Diorang tak kisah korang ada sijil pasal korang buat benda kecil2. Sijil AJK makan majlis XXX, ko agak majikan ko kisah ke? Aku rasa takde la, setakat sijil yang korang kejar2 kat kolej tak payah la. Sijil universiti pun tak gerenti jugak. Lagi baik korang cari sijil-sijil profesional kat luar sana, sijil penggunaan profesional Microsoft Office ke. Sekurangnya-kurangnya dapat jgk korang tunjukkan korang betul2 mahir guna microsoft office dan bukan setakat mahir copypaste aje.


Anda seorang pelajar yang nak pangkat untuk mencantikkan resume

Bila korang terkejar-kejar pangkat, korang mesti pastikan korang boleh memenuhi segala ekspektasi dan juga membawa kemajuan kepada aktiviti korang itu. Sebab apabila korang masukkan pangkat korang dalam resume, korang kena bersedia untuk disoal oleh penemuduga menegenai kemajuan dan pengalaman korang memegang jawatan tersebut. Jangan budget korang boleh goreng jawapan, sebab diorang nih profesional dan boleh melihat sama ada korang reka cerita atau tidak.


Anda seorang pelajar yang nak pangkat tetapi bangga dan gila kuasa dengannya atau hanya nak popular

Setakat kolej tak payah la bangga sangat. Jangan salah faham, posisi lagi kecil dari presiden sekretariat pun boleh memberi sumbangan. Kerana bagi aku, yang menentukan samaada korang telah membazikran zaman universiti korang atau tidak adalah pengalaman dan ilmu yang korang dapat. Kalau korang ajk publisiti dan telah belajar cara-cara buat poster dan wayang pembukaan majlis,aku rasa itu sangat bagus jika dibandingkan dengan seseorang presiden sekretariat yang tak buat apa-apa dalam sekretariat. Saya merujuk kepada presiden yang bangga-bangga dan gila kuasa saja la, yang tak berpenrangai macam tuh, baguslah.


Anda seorang pelajar yang aktif dalam aktiviti yang tak menyumbang kepada kerjaya di masa hadapan

Anda aktif dalam kokurikulum tetapi terlalu aktif dalam aktiviti yang tidak menyumbang kepada kerjaya anda. Contohnya, korang pelajar kejuruteraan tetapi rajin sangat aktiviti seni atau sukan. Baguslah aktiviti seni, tapi jangan lupa untuk laburkan masa kepada perkara yang membantu di dalam kerjaya seperti kepimpinan dan pengurusan dan dsb. Orang-orang seni dan sukan janganlah marah, saya letak ciri-ciri ini dibawah sekali, maksudnya ciri ini adalah yang paling bagus dianatara yang sebelum-sebelumnya. Tak lah teruk sangat. Aku pun ada minat dan hobi sendiri. Melainkan korang nak keluar jurusan korang dan betul-betul nak jadi orang seni/sukan secara profesional, janganlah lupa untuk kerjaya masa depan korang.


Anda seorang pelajar dan juga usahawan hotdog/dadih dan MLM

Kalau korang memang memerlukan duit tuh untuk hidup, takperla. Tapi nak duit untuk beli hanpon mahal dan kereta suapaya nak tunjuk2 orang tak payah la. Mak Bapak kita hantar kita ke uni untuk belajar. Zaman di unversiti adalah untuk mencari ilmu, join sekretariat keusahawan pun boleh dapat ilmu kalau korang nak sangat jadi usahawan. Pastikan disana benda yang korang belajar tuh btul2 keusahawanan la. Klik sini untuk lihat definisi keusahawanan aku. Bukannya apa, usaha dan kederat menjual dadih dan hotdog tidak berbaloi dengan masa yang korang gunakan, masa yang korang sepatutnya study dsb. MLM pun sama gak, memang la dapat duit, siapa taknak duit tetapi kalau nak belajar keusahawanan sebenar, kenala belajar semua aspek keusahawanan dari pemasaran, logistik, operasi kepada pengurusan sumbr manusia. Nak memberi sumbangan dalam sekretariat atau group assignment pun susah, budget bila jadi usahawan boleh cemerlang?

Yang penting, apa-apa benda pun korang nak buat mestilah memberi pengalaman dan ilmu yang positif. Benda yang paling berharga yang ada pada seorang pelajar ialah masa. Kita muda dan mentah, carilah ilmu. Ilmu yang betul.

“Intelligence plus character - that is the goal of true education”
Martin Luther King, Jr.

Wednesday, March 18, 2009

Dating Secret Exposed: Why Nice Guys Finish Last

Dating Secret Exposed: Why Nice Guys Finish Last

By Dating expert April Masini Are you a nice guy who has always wondered why the cocky guy -- the one who barely appears interested in the girl -- is usually the one who gets the girl?
Have you suffered from hearing the words, "You're a really nice guy, but I only like you as a friend," from a woman who you would do (or may, in fact, have already done) just about anything and everything for -- only to turn around and watch her date (or even chase) a guy who treats her like she's nothing special? And are you stumped wondering why she would date a guy who treats her like that when she could have you who would treat her like a princess and give her everything she wants? Well, you better brace yourself because I'm going to tell you a couple of secrets that you might not want to hear.

First, "nice" equates with boring and predictable. Look up "nice" in the dictionary and you find: pleasant; agreeable; satisfactory. In other words, average -- not exceptional, not exciting, and not sexy.I'll bet you've never heard a woman say she didn't want to date a guy because he was too confident, too passionate, or too exciting -- have you? But, I'll bet you have heard women say things like, "He's such a nice guy. He's so sweet and he's always there for me, but I only like him as a friend." Or, "He's such a good guy -- kind, thoughtful, generous, honest, loyal -- but there's no chemistry. He just doesn't turn me on." Sadly, I hear it all the time. The fact is, Mr. Nice Guy, you cannot bore a woman into feeling attracted to you or into wanting to date you. And as obvious as that sounds, if you are one of those guys I described that is exactly what you are trying to do. And it won't work.
Please understand that I am not suggesting that you mistreat women or disrespect them in any way.

What I suggesting is that you value and respect yourself more.
To illustrate what I mean: The answer to the question, "Why does the guy who doesn't appear to care as much about the girl get the girl?" is simple: The nice guy cares too much, too soon. He has made the woman too important and too valuable and it shows in everything he says and does. He is too available, too eager to please, too accommodating, and he gives too much -- all without getting anything in return. By doing so, he has made himself appear desperate, insecure, needy of this woman's attention, affection, and approval -- and he has stripped himself of any value in her eyes. After all, if he's already doing and giving everything, without her doing or giving anything - why would she value him? She won't. She is not going to value him any more than he values himself. What she is going to do is look for someone else, someone who she perceives as being more worthy, more confident, and more valuable.

It works like this:
“Once you need something, or you want it too badly, you forfeit your strength and lose all power of negotiation.”
Once you need something, or you want it too badly, you forfeit your strength and lose all power of negotiation. You are in a position of weakness and you are perceived as weak. Someone (or something) else is in control of you, the situation, and it's outcome. Men in this situation appear to be anything but confident, strong, and exciting. More, they are perceived as being unworthy and as lacking value.

Translation: Things that are easily acquired, obtained, or maintained, without any effort or sacrifice, lack value... it's human nature.

The secret to why the cocky guy wins with women, over the nice guy, is that he is perceived as being a stronger, more confident guy with more value. How? He never invests everything -- his entire being, ego, and self-worth in what one woman's response or reaction to him is. He doesn't gush with compliments; he isn't always available; he doesn't give too much; and he knows he isn't going to die if a woman says "no" to him. More, his attitude is, yeah, I'd like to go out with you, but if I can't, that's OK -- I'm a busy guy, with exciting things going on, and lots of other options.

Born in Toronto, Canada, Andrea Syrtash has been living in the United States for almost a decade. Andrea served as special editor for two books, "How to Survive the Real World" and "How to Survive Your In-Laws", and has written and lectured extensively on dating and living your best life. She has offered advice on NPR, in USA Today, as a writer for The Huffington Post and on NBC's Today Show. A graduate of The Coaches Training Institute, Andrea has been working with clients as a Life Coach over the past few years. She writes and hosts a dating advice show, ONDating, produced by NBC Digital Studios for ON Networks.

PS: I dead sure a lot of guys need to know this. And gurls, u've breaken so many hearts by saying "can we just be friends?" Got to many assignment, and exam..i'll have more of my original posts soon...sorry..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin