Sunday, May 31, 2009

Myths About Leadership


Click on the picture above to read it. Thanx to brandon for this.

Wednesday, May 27, 2009

Panduan Memilih Persatuan/Kelab Di Universiti

Berikut merupakan soalan-soalan yang anda perlu tanya untuk menilai sesebuah kelab tersebut. Berdasarkan jawapan yang diberi, panduan ini akan memberi analisa dan cadangan sama ada kelab ini patut anda sertai atau tidak.

Aktiviti

Apakah aktiviti yang dijalankan di dalam persatuan/kelab ini?

Jika jawapan yang diberi adalah, “Macam-macam kita buat...” maka kelab ini bukanlah sebuah kelab yang bagus. Jawapan sedemikian menunjukkan ahli kelab tersebut tidak mengetahui apakah ciri-ciri menarik yang ada pada kelab tersebut berbanding kelab lain. Ini menunjukkan kepimpinan dan kemahiran pemikiran yang lemah. Jawapan ini juga menunjukkan kelab ini, tidak ada aktiviti yang berbaloi untuk diceritakan kepada anda.

Apakah aktiviti apakah yang dilakukan yang lebih besar daripada makan malam rasmi?

Jika tiada jawapan jelas yang diberi maksudnya persatuan/kelab ini tidak aktif atau berani melakukan aktiviti besar. Mereka ini akan buat beberapa aktiviti-aktiviti kecial dan membuang masa kerana terpaksa ataupun hanya untuk menampakkan kelab itu ada aktiviti.

Jika jawapan adalah “...kami ada kem dan...”, sila tanya samada kem tersebit dijalankan oleh pelajar sendiri atau orang luar. Jika jawapan kepada soalan tersebut menunjukkan segalanya mengenai kem dilakukan oleh orang luar dan ahli kelab hanya perlu datang sahaja, maka kelab tersebut akan menyertai pelbagai kem tetapi tidak mempelajari daripadanya dan tidak mampu menjalankan aktiviti atau projek tanpa bantuan orang lain. Anda akan lihat banyak pelajar menyertai pelbagai kem yang penuh permainan ‘kepimpinan’ tetapi tidak mampu diaplikasikan dalam hidup, kerjaya atau sebarang projek pelajar.

Senarai Kerja

Apakah perkara yang saya boleh pelajari daripada kelab/persatuan ini, dan bagaimana?

Jika jawpan yang diberi adalah spesifik seperti kemahiran memanjat gunung, ilmu silat dan sebgainya bagus. Anda boleh menyertainya jika berminat. Tetapi jikalau jawapannya adalan “kepimpinan, pengurusan dan keusahwanan” silalah berhato-hati dan tanya lebih lanjut. Tiga istilah ini selalu disalahgunakan. Tanya bagaimana anda dapat mempelajari kepimpinan, pengurusan dan keusahwanan didalam kelab ini. “Melalui pengalaman dikumpul melalui kem, aktiviti dan sebagainya...” jika jawapan sedemikian diberikan, rujuk kembali kepada aktiviti-aktiviti persatuan tersebut. Ia adalah suatu indikasi yang bagus akan kebenaran yang dikatan akan kelab tersebut. Jika anda berpendapat aktiviti kelab tersebut tidak bagus. Maka, kelab in boleh anda lupakan.

Apakah tugas-tugas atau tanggungjawab saya setelah menyertai kelab/persatuan tersebut?

Jikalau anda akan diberikan tugas-tugas remeh-temeh seperti menghias pentas, menguruskan projektor, ajk protokol, anda tak perlulah buat, bazir masa. Tetapi jikalau tugas tersebut memberi anda peluang untuk mempelajari sesuatu yang baru maka ambillah peluang tersebut. Contohnya, menjadi ajk multimedia dimana anda akan diajar oleh senior untuk membuat poster atau video promosi dengan menggunakan perisian komputer. Untuk pengetahuan anda, tidak semua persatuan akan mempunyai senior untk mengajar anda. Oleh, itu berhati-hati.

Sebaiknya, sebuah kelab akan melatih anda menjadi seorang fasilitator (menjalankan aktiviti pembelajaran atau kem), pengurus (bijak menguruskan masa, ahli di dalam sesuatu projek), ataupun pakar didalam sesuatu kemahiran tambahan (kemahiran membuat poster atau video promosi).

Gunakanlah panduan ini supaya anda tidak akan tertipu akan godaan beberapa kelab/persatuan yang mempergunakan masa dan kederat anda untuk tujuan meng’glamor’kan kelab tersebut tetapi anda tidak mempelajari sebarang ilmu yang baru. Sekian, Terima Kasih.

Tuesday, May 26, 2009

Advice For You
























Click the pic for a better view. Thanks, Harish.

Wednesday, May 20, 2009

Membezakan Yang Bijak Berkata-kata & Yang Sememangnya Bijak

Aku pasti dalam setiap MTM pasti ada kes orang mengata ada seorang pemimpin ni pandai bercakap tapi tak pandai buat kerja. Cakap jer lebih. Aku tak hairan kalau ada orang kata diorang hanya boleh menang dalam pertandingan debat,kat luar, hancur. Rugi jer lantik diorang. Tapi salah kita gak, kita yang membenarkan mereka mengambil-alih pucuk pimpinan pelajar. Kalau kita tahu diorang macam tu, janganlah undi diorang. Tetapi...mana la kita tau seseorang tu perangainya macam mana. Oleh itu, hari ini saya nak berkongsi kaedah saya membezakan orang yang bijak berkata-kata dan yang sememangnya bijak.

Langkah pertama dalam membezakan dua jenis manusia ini adalah melalui hujah-hujah mereka. Hujah-hujah mereka boleh dilihat melalui blog, sebarang ucapan yang mereka telah lakukan, majalah/surat khabar dan sebagainya. Kalau mereka tak buat benda-benda ni, dah pasti 100% mereka ini hanya tahu cakap saja. Analisa hujah-hujah mereka untuk 3 ciri-ciri yang berikut:

Praktikal dan Spesifik

Perhatikan rencana di bawah:
Ahli Politik A
“Semenjak kita mengecap kemerdekaan dari penjajahan Inggeris, hasrat terus membara untuk melihat Bahasa Melayu berada di persada serta berupaya menjadi bahasa pengucapan ilmu. Namun demikian hasrat dan cita-cita murni itu dikhianati oleh pemimpin **** sendiri. Ini ketara sekali dengan kedegilan mereka yang meneruskan Dasar Pengajaran Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris(PPSMI).”

Kalau kita perhatikan rencan ahli politik A, tiada hujah kenapa PPSMI perlu ditentang, tiada cadangangan malah tiada fakta telah diletakkan. Senang cakap, ayat bombastik tapi takde isi. Tin Kosong. Ahli poltiki banyak macam ini. Aku pasti korang dapat tahu parti mana ahli politik ni, aku bukan kata semua orang parti nih perangai sama. Lagipun dalam parti yang lagi satu pun, ada gak yang perangai macam ni. Kalau korang nak, aku tunjukkan rencana ‘tin kosong’ dari parti berlawanan dengan parti ahli politik A. Cuba baca blog Tun Mahathir. Siap kasi bentuk point, mudah untuk difahami, penuh dengan fakta baru, siap translate dwi-bahasa untuk artikel pasal krisis ekonomi dunia. “Semenjak kita mengecap kemerdekaan dari penjajahan Inggeris, hasrat terus membara untuk melihat Bahasa Melayu berada di persada serta berupaya menjadi bahasa pengucapan ilmu....”...duh...aku dah tahu benda tu...straight to the point la...jangan bazir masa aku. Budak-budak yang selalu masuk debat selalu buat macam ini. Hari tu, lecturer suruh bincang ala2 debat pasal keberkesanan GLC. Sorang minah ni dengan penuh gaya pendebat keluarkan hujah siap dengan intro masyuk lagi tuh. Aku bangun, perkenalkan diri cara selekeh dan slumber tapi kasi baek punya isi....terus terdiam dier. Isi penting beb, gaya je lebih, takyah layan ar.

Tiada Emosi

Ada ahli politik tidak kira parti, pandai mencetuskan emosi dikalangan pengikut. Kalau korang ada nampak orang baring ats jalan halang kereta sultan, menjerit-jerit tepi jalan atau melaung-laung slogan, kemungkinan besar ia didahului oleh ucapan dari seorang pemimpin yang berkarisma. Karisma adalah bagus tetapi takde kaitan dengan kebijaksanaan yang kita tengah bincangkan. Masa isu minyak tahun lepas, mati2 sorang kawan ni nak aku support die punya pemimpin supaya isu itu dapat diselesaikan. Bila aku mintak penjelasan, dia kata dia tak dapat nak terangkan (sebab dia tak faham). Kalau ko sendiri tak paham, macammana ko boleh setuju akan kebenaran yang disampaikan pemimpin tu? Aku tak kata pemimpin tuh salah, tetapi menganggapnya sebagai kebenaran hanya kerana pemimpin tu pandai gaya cakapnya dan bersemangat/berkarisma adalah sesuatu yang amat bahaya. Sesiapa saja boleh membentuk kemahiran2 berdebat ini termasuk musuh kami, tetapi kebenaran sukar diolah jika dilihat secara objektif. Senang cakap, lagi banyak seseorang memasukkan elemen ‘menyemarakkan emosi/semangat’ lagi kurang bijak dier, lagi objektif/rasional hujah sesorang itu maka bijaklah orang itu. Lagipun, kalau seseorang itu memang benar maka dia tidak perlu karisma untuk mendapat sokongan, betul tak?

Fokus Hujah-Hujah Tersebut

“Great minds discuss ideas, mediocre minds discuss events, small minds discuss personalities.–Eleanor Roosevelt”

Orang bijak akan bincangkan konsep, hukum-hakam dan idea. Contohnya, hukum fizik, konsep-konsep falsafah dan sebagainya. Orang sederhana membincangkan kejadian seperti pilihanraya, krisis ekonomi dan sebagainya Tetapi minda yang kecil membincangkan manusia, individu seperti bergosip, mengumpat, tergila-gila akan akademi fantasia, mengumpat pemimpin negara dan sebagainya. Daripada penerangan ini kita dapat mengenalpasti manusia manakah yang hanya bijak berkata-kata. Hanya perlu analisa kepada apakah hujah itu ditujukan. Contohnya, ada surat khabar politik yang asyik kutuk individu2 dari parti berlawanan, tu minda yang kecil tu. Bukannye nak menegur berlandaskan idea-idea atau konsep tertentu. Lagi banyak mengutuk dan memfitnah orang, lagi kecil mindanya.

Cara Menangani Tentangan Atau Komen Negatif
Orang yang pandai berkata-kata akan sentiasa cuba cari jalan supaya apa yang dia cakap akan menunjukaan dia betul. Tetapi orang yang bijak akan mengakui kelemahan di dalam analaisanya tetapi pada masa yang mengeluarkan hujah-hujah yang menyokong kenyataan asalnya. Dan akhirnya membiarkan keputusan kepada para pendengar. Sudah tentu dia sudah tetap dengan pendiriannya tapi dia memebrikan maklumat sebanyak mungkin supaya para pendengarnya dapat membuat kesimpulan sendiri.

Lagi satu, lagi sedikit tentangan atau komen diberikan kepada seseorang maka lagi 'bijak berkata-kata' orang tersebut. Memikirkan jawapan kepada komen-komen adalah meletihkan, oleh itu, mereka ini memang malas untuk melayannya. Akhirnya mereka akan mengurangkan atau menapis komen-komen negatif. Tetapi orang-orang yang sememangnya bijak tidak kisah akan komen negatif, kerana mereka mahukan perbincangan terbuka dan menganggapnya suatu keperluan supaya kita berfikir dan menggunakan otak masing-masing. Orang yang bijak berkata-kata hanya mahu menjaga imej sahaja.

Harapnya, selepas membaca artikel ini. Korang akan lebih bijak memilih pemimpin ataupun kawan korang. Aku berpendapat ada banyak orang yang bijak di Malaysia tetapi potensi mereka disekat oleh sampah-sampah masyarkat yang suka berpolitikus dan mengampu di depan bos maka yang bijak pandai diketepikan dan Mlaysia kekal mundur. Anda boleh mengubahnya dengan menolong mereka-merka yang bijak ini dan ‘mengajar’ para sampah-sampah ini. Ada teknik tersendiri membezakan dua goloangan ini? Komenkan di bawah. Sekian, terima kasih.

Saturday, May 16, 2009

SMART Goal Setting

I talked about creating a vision or mission for your student organization. However, these are long term, in the student organization context it means one year, at least for the coming year la. However, today we will be doing Goal Setting. Which is for the short term, like for the duration to do an activity or project. I am using the SMART model because it's very simple. I hope you read my previous post titled "Why students fail to plan?". If you don't understand the reason why students usually do not do good planning, you are bound to under-appreciate what i am teaching today. SMART is an acronym for:

SPECIFIC

A goal must be specific, duh...That's a given. But students fail to get this first part also. They cannot make a goal specific enough to be usable for them. One of the reasons is because they cannot imagine what would the project or activity would look like or even worse they don't even know what they want the project/activity would look like. I explained this further in this post. To solve this, just redo the activity I taught you in this article, but this time the focus is smaller which is on the project and not vision and missions. Focus on imagining the concepts that you need to plan. If you can't 'see' what you want to do, you cant do proper planning.

MEASURABLE

Things like time, no. of people, and money can be measured. Incorporate this in your goal. Eg. Project XXX will have 200 participants. It's important so that nobody can lie or give excuses to get themselves out of being responsible. You know those people who give excuses like 'assignment, need to study' but actually go dating or spmething. You know la these people.

ACHIEVABLE

This is the part student always get wrong because they always create their goals without thinking properly. Eg. This project must get RM20000000 in donation! Even worse, sometimes these goals are made by their advisors or college pengetua (which they themselves never need to implement), and when the goal is too high, the students say nothing to them. You should benchmark yourselves. It means to compare yourself with others. Other organization, or compare with the previous year's achievement. If previous years, your project has 10 participant even though you targeted 100 people, then don't target 100 again. Lower a bit. A good planning is to focus your resources properly, and to motivate. If your team have seen previous years performance only 10 people, do you think they easily believe they can suddenly can do 100 participant. People always say "Aim for the stars" and all that. But I ask you, is it logic to do the same kind of promotion of your project every year, and suddenly you expect the result be so much better than last year. Unless you have new ideas to improve your promotion, than that's another story. Try to set improvement between 25% to 50% improvement in terms of no. of participants for our project or anything else that is measureable, like amount of donation collected. The reason your goal needs to be achievable is so that you know what to focus on, don't waste your resources and get the best result from what you have.


Realistic

Achievable is about what you want to achieve and what you can achieve. Realistic is about whether you have the resources. If your goal states that you need to get 500 participants for your camp, then you need to ask yourself "Do I have enough people to promote my camp?" If your committee only has 4 people than that is unrealistic and you should change your goal. There is a managerial technique to help answer this question which i will discuss later. But for now, you can always depend on your senior's opinions to help answer these questions.

Timeliness

Your goal must have a deadline. but the problem with students clubs is that is they do not take it seriously. If the situation looks like it, they will just postpone it, just like that. This will effect the team's motivation and synergy. Follow through your planning and implement it well.

A good goal setting should help your club's members to be focus on the most important things, especially students don't have a lot of time to spare. Make sure your goal has all the elements that discussed above. There is a science behind it, read this article to know more. DO not underestimate the models we learn in MGM2111. Lecturer taught us these concepts but do not teach how to apply these concepts in real life. Sigh...even worse, we memorize it, just because we want to get an A. I hope you guys will change you attitude towards planning and appreciate more of it. See you soon.

PS: This article here is another good read about using the SMART model for your goal setting. Or u can just google "SMART goal setting".

Part of the Student Organizational Excellence Series.

Friday, May 1, 2009

Why students fail to plan?

Ever heard of the adage “When fail to plan, you plan to fail”? Its very clichéd I know. But there are some truths to it. We always here this kind f stuff in motivation camps and what not but students don’t do planning, and even if they do they do it poorly. And what is most funny, a lot ‘student leaders’ go to so many camps but have no understanding or idea what planning is. So why do students fail to plan?

Students are afraid to fail…

Before you need to plan, you need to set a specific target or objective like 50 people coming for you activity. But a lot of students don’t do this because they are scared to fail. If they set a specific target and they did not achieve the target, it will be very obvious that they fail. And students don’t want this to happen because they don’t want to be humiliated or their image or reputation tarnished. This is worse because of politicizing culture of Malaysians. All students want to ‘save face’. There are a lot of ‘talkers’ among student leaders, so setting proper objectives is important to separate the ‘talkers’ and the ‘doer’. Did I mention I hate those ‘very good at talking only’ student leaders?

Students don’t really understand what planning is for...

Usually when a student club do planning, they will forget the details and when they start doing a lot of things will differ from the planning. And when that happens they will think planning is useless. Things will never go 100% go exactly to plan but if we don’t plan we will surely fail. Let me give you an analogy, if we want to go Johor Bahru from Kuala Lumpur, and somehow you would end up at Ipoh. If you did make some good planning, you would know something is wrong and you have to turn back. But if you don’t, you would think Ipoh is still ok. This is the problem with student leaders, good planning acts as a guide or ruler. It should let you know whether you are currently on track. If you’re not you have to work harder or find a solution. The problem is students forget to check their situation consistently and frequently. So, they don’t know whether things are ok or not. And if things are not ok, they would keep going down the path of failure, ignorant to the situation. And when the activity fails, they blame each other. It’s a managerial problem. A problem to which a solution you should be learning at the so many camps you are going. Not learning to do the ‘chicken dance’…sigh.

Students don’t know what they really want to do…

Sometimes students do projects because they are forced to do it by their pengetua or club advisor or just because everyone does so. They’re not sincere and do things for the wrong reasons. Because of this the student who is leading the project, don’t know what they really want to do and cannot really imagine what the project should be like. When they cannot picture the project, they cannot see what is really needed to run the project. Ultimately, the planning that they do doesn’t prepare them for the real challenges that they are going to face.

Whatever it is the reasons are, planning is important. Real organizations use planning. When you work in real world, you will surely do a lot of planning. So why don’t start familiarizing yourself with it. Try to find planning tips online. We should be learning these kinds of things when we do our extra-curricular activities, in camps and so on, especially in Kem Pemantapan Organisasi. But I guess everybody is good at saying students need soft-skill and bla bla bla…but have no idea how to do it.

PS: Share your experience and view of planning in student organizations by commenting this article.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin